JANGAN Klik sini:

Tuesday, April 24, 2007

“Insan Cemerlang, Ummah Terbilang”. Perarakan Maulidur Rasul di Betong.






Oleh: NorashiQin Zamhari (5A).

Pada 12 Rabiulawal Umat Islam akan menyambut hari Keputeraan Nabi Muhammd S.A.W setiap tahun. Untuk sambutan kali ini yang telah jatuh pada 31 March 2007 Sekolah Menengah Kebangsaan Pusa telah menghantar wakil perarakan ke Betong. Majlis itu diwakili oleh hampir semua sekolah di Bahagian Betong.
Majlis itu bermula pada jam 7.00 pagi hingga 10.30 pagi dengan acara perarakan. Ianya dimulakan dengan berarak dari stadium Betong menuju ke Kampung Masjid Baru dan diikuti ke Kampung Baru kemudian berpatah balik ke Stadium Betong dan disinilah mereka berhimpun.
SMK Pusa telah menghantar wakil seramai 19 orang yang diwakili oleh 12 orang pelajar dari tingkatan 5, 5 orang dari tingkatan 4 dan 2 orang dari tingkatan 3. rombongan mereka ini telah diiringi oleh Cikgu Rusnizam, Ustaz Zulkifli dan Ustaz Fairus.
Para pelajar yang terlibat adalah Shamat bin Aban, Salehi bin Majeni, Farid bin Majeni, Shabra bin Seli, Mohd. Idris bin Jamuhi, Albakais Buwie, Ambri Seli, Mohd. Nazri bin Isnan, Abg. Shahril bin Abg Mula, Abg Muhd. Ridzwan Abg Sahid, Azizul bin Bujang, Mohd. Ariffin Subri, Mohd. Jani Bujang, Wasli Hj. Aboh, Iswandi Kenit, Ahmad Fu’ud Hazemi, Mohd. Salbia Muhd. Akbar, Muhd Hafizzudin b. Jamali dan Bakri Angi.
Pearakan ini bertemakan ‘Insan Cemerlang, Ummah Terbilang’. Antara perkara yang turut dipertandingkan adalah pakaian peserta perarakan dan sepanduk.
Sepanduk daripada wakil SMK Pusa telah dihasilkan oleh ketiga-tiga orang guru pengiring dan dibantu oleh 2 orang pelajar dari tingkatan 5 iaitu Sahmat bin Aban dan Azizul bin Bujang.
Dalam majlis ini juga Yang Behormat Bolhassan Haji Di telah dijemput merasmikan majlis tersebut. Rombongan dari SMK Pusa tidak pulang dengan tangan kosong pada hari itu, mereka telah mendapat tempat pertama dalam pertandingan itu bagi ketegori sekolah menengah – sekolah menengah/ketegori C dan mendapat sijil,trofi dan wang tunai sebanyak RM250.
Sebagai warga SMK Pusa kita turut berbesar hati diatas pencapaian mereka ini. Tahniah kita ucapkan kepada kejayaan mereka.

No comments: