JANGAN Klik sini:

Thursday, July 26, 2007

KADET POLIS DI SEKOLAH KEBANGSAAN PENOM.









Oleh: Saifulku Nizam Peruama. (5E)
16 April 2007, kadet Polis SMK Pusa telah menyertai satu perkhemahan di SK Penom, Saban. Perkhemahan ini dinamakan ‘Perkhemahan Kadet Polis Bahagian Betong 2007’. Ahli kadet polis terdiri daripada pelajar tingkatan 4 dan tingkatan 5, dengan ahlinya seramai 20 orang dan diikuti dengan 3 orang guru penasihat iaitu Puan Nurul Aini, Puan Zoriah dan En. Azhar.
Di hari yang sungguh ceria ini kira-kira pukul 6.00 pagi, ahli-ahli kadet polis dikehendaki berkumpul di tempat letak basikal untuk memastikan setiap ahli kadet polis sudah sampai di sekolah. Ketika itu juga, masing-masing sibuk mengemaskan pakaian seragam sendiri. Ada diantara mereka tidak mempunyai berry, lencana polis dan lain-lain lagi. Mereka pagi itu terpaksa berjumpa dengan Puan Zoriah dan Puan Nurul Aini untuk meminjam peralatan tersebut. Kemudian, Puan Nurul dan Puan Zoriah turun ke padang untuk memastikan semua ahli kadet sudah bersedia.
Pada pagi itu juga, kami diarahkan membuat barisan dan mendengar ceramah pagi daripada Puan Nurul Aini. Setelah itu kami memohon izin pada Puan Nurul untuk ke kantin sebentar. Ketika di kantin, saya dapati trak polis telah pun sampai. Ahli kadet yang lain telah lama meninggalkan kantin tersebut kecuali saya dan Zakwan. Selesai saja Zakwan berurusan di kantin tersebut, kami berdua gegas berlari ke arah tempat letak basikal, tanpa disedari ‘Lencana polis’’ pada berry Zakwan telah terjatuh dan hilang entah ke mana. Dia mula merasa gelisah akan kehilangan lencana polis tersebut.
Walaubagaimanapun, ianya tidak mematahkan semangat Zakwan untuk terus pergi ke perkhemahan tersebut.
Ketika dalam perjalanan ke SK Penom, saya dapati macam-macam gelagat dan karenah yang dibuat oleh ahli kadet ini, ada yang menyanyi, berteriak, merapu dan pelbagai lagi. Setibanya di simpang Pusa, saya mula berasa mual dan pening kepala. Saya merebahkan badan di atas beg yang telah dilonggokkan di dalam trak tersebut untuk melegakan kepala saya. Dalam masa itu juga, saya dapati beberapa orang ahli kadet yang lain mula mengikuti jejak saya. Mereka mula merasa mual dan muntah-muntah.
Setibanya di SK Penom, kami diarahkan untuk menurunkan peralatan-peralatan yang kami bawa tadi untuk diletakkan di padang sekolah. Di sana, saya dapati dua buah sekolah telah sampai terlebih dahulu iaitu sekolah St. Augustine dan SMK Spaoh. Sekolah saya ialah sekolah yang ketiga tiba di SK Penom. Lama juga kami menunggu ketibaan sekolah-sekolah yang lain, akhirnya satu demi satu sekolah yang lain tiba.
Sebanyak enam buah sekolah telah menyertai perkhemahan ini, diantaranya ialah SMK Pusa, SMK Ulu Layar, SMK DP Kedit, St. Augustine, SMK Spaoh dan SM Teknik Betong. Setelah semua sekolah telah sampai, salah seorang anggota polis mengarahkan setiap sekolah hendaklah menghantar 4 orang wakil. Ini bertujuan untuk memasang kanopi. Kanopi tersebut untuk setiap platun berteduh daripada hujan, panas, untuk perbincangan dan lain-lain lagi. Setelah selesai memasang kanopi, kami diberi 2 buah khemah untuk dipasangkan. Satu khemah berkongsi untuk 5 orang. Saya berkongsi khemah dengan Zakwan, Faizul, Tarmizi dan Masnor.
Setelah selesai mengatur khemah tadi, kami masuk baris semula kerana kami akan dipecahkan kepada 4 platun. Setiap platun ada 5 orang dari sekolah yang berbeza. Disini, saya, Masnor, Tarmizi dan Faizul diletakkan dalam platun satu. Selesai saja pembahagian itu, kami menjalankan aktiviti yang pertama iaitu aktiviti “Ice Breaking’’.
Disini kami bersuai kenal antara satu sama lain. Bermula daripada ‘ice breaking’ ini saya telah mendapat kawan-kawan yang sangat baik. Mereka bukan saja setakat baik tetapi peramah. Diantaranya ialah Billy, Linggir, Nyawai, Melvin dan lain-lain lagi. Setelah ‘ice breaking’ ini selesai kami diberi jamuan minum petang. Sesudah itu kami pergi mandi. Di sebelah malamnya pula, kami mendengar ‘Ceramah undang-undang dan Akta-Akta kesalahan’ dalam polis. Hampir dua jam kami mendengar ceramah tersebut, kami telah dihidangkan dengan makan malam. Sebelum kami makan kami ada tugasan lain iaitu ‘senttri’, iaitu jaga malam.
Senttri ada 6 pertukaran bermula pukul 6.00 petang sampai ke 8.00 malam, pukul 8.00 malam sampai 10.00 malam , 10.00 malam sampai 12.00 tengah malam, 12.00 tengah malam sampai 2.00 pagi, 2.00 pagi sampai 4.00 pagi dan yang terakhir sekali ialah 4.00 pagi sampai pukul 6.00 pagi. Pada malam itu saya senttri pukul 8.00 sampai pukul 10.00 malam. Jadi selepas minum saya terus bertugas sehinggalah tukar ‘shift’.
Di keesokan harinya pula, 17 April 2007 hari yang kedua, sebelah paginya kami ada senaman pagi. Waktu itu majoritinya semua pelajar belum mandi lagi. Pada pukul 8.00 pagi kami minum dan sarapan pagi. Setelah selesai sarapan pagi kami membuat aktiviti yang kedua iaitu ‘jungle tracking’.
Setibanya kami di garisan penamat saya dapati dua buah platun lagi yang belum menjalani aktiviti tersebut. Kami terpaksa menunggu kesemua platun melakukannya. Agak lama juga kami menunggu akhirnya barulah ia tamat. Setelah itu kami diberi makanan agar tidak kelaparan akibat keletihan. Kami berehat pada pukul 12 tengahari. Ketika ada masa rehat sebegini, saya mengambil kesempatan untuk berborak dengan kawan baru saya iaitu Billy, Linggir dan Nyawai. Khemah mereka berdekatan dengan khemah kami.
Di sebelah petangnya pula kami ada aktiviti yang ketiga iaitu ‘pertandingan membuka dan memasang senjata M16’. Setiap platun diwakili sepuluh orang ahli, lima lelaki dan lima perempuan. Aktiviti ini tamat pada pukul enam petang.
Disebelah malamnya pula kami hanya membincangkan tentang ‘Malam kebudayaan’ untuk malam esok. Tambahan pula malam itu hujan renyai-renyai. Seperti biasa sebelum kami bersurai kami akan diagihkan tugas malam. Syukur alhamdulillah malam itu saya tidak bertugas.
18 April 2007, iaitu di hari yang ketiga. Di pagi hari kami akan menjalankan aktiviti ‘Malaysia Cergas’. Semasa ‘Malaysia cergas’ saya dan kawan saya iaitu Melvin bukannya berlari tetapi lebih banyak berjalan. Jarak diantara setiap platun ialah 5 minit. Kami hanya akan berlari sekiranya ada sesiapa yang memotong. Jarak larian ‘Malaysia Cergas’ itu ialah empat kilometer. Aktiviti ini tamat pada pukul 10 pagi. Sebelum kami bersurai kami makan lagi. Disana kami hanya makan minum, makan minum, itulah rutin harian kami.
Pada hari yang ketiga ini kami agak awal berehat. Sebelah petangnya pula kami ada aktiviti ‘pertandingan kawad kaki’. Sebelum kami menjalankan aktiviti ini, kami telah diberi satu kemeja-T setiap seorang untuk dipakai semasa pertandingan kawad kaki nanti. Pada pukul 2 petang kami hanya membuat latihan kawad kaki. Lama juga kami berlatih. Kami diberi rehat sebentar dan diberi minum pada petang itu. Pukul empat pula pertandingan kawad kaki bermula. Platun saya yang ketiga membuat persembahan. Pada pukul enam petang pula, pertandingan ini selesai. Kami diberi makanan lagi sebelum bersurai, bak kata orang kami disana bukan mati tak makan tapi mati kerana makan.
Disebelah malamnya pula, kami membuat persediaan dengan aktiviti ‘Malam Kebudayaan’. Di malam kebudayaan pelbagai persembahan di bawa oleh setiap platun. Platun kami mempersembahkan ‘kawad senyap’. Aktiviti ini tamat pada pukul 10 malam. Tetapi tidak semestinya terus bersurai, kerana pada malam itu kami dihiburkan persembahan karaoke. Guru telah menghiburkan para ahli kadet pula. Selain itu juga, para ahli kadet tidak ketinggalan untuk membuat persembahan. Karaoke ini tamat pada pukul 12.30 tengah malam.
Selesai saja karaoke ini tamat, semua ahli kadet pulang ke kem masing-masing. Ada sesetengah pelajar belum balik lagi termasuklah saya. Pada malam itu saya bertugas jaga malam. Saya bertugas dari pukul 4 pagi. Ketika itu jam masih menunjukkan pukul satu pagi. Ahli kadet yang lain masih juga belum tidur kerana malam itu adalah malam yang terakhir bagi kami semua. Saya pula masih berborak dengan kawan saya iaitu Billy. Malam itu dia bertugas pukul 12 tengah malam sampai pukul 2 pagi. Jadi saya temankan dia sambil-sambil berborak kosong.
Keesokan harinya pula, 19 April 2007 iaitu hari yang terakhir. Paginya kami bersarapan pagi, setelah kami bersarapan, kami telah membuat satu tarian iaitu tarian ‘Pocho-pocho’. Selesai kami berpocho-pocho, kami ada raptai untuk penyampaian hadiah dan sijil. Hampir-hampir dua jam kami berlatih sehinggakan kawan saya dari SMK Spaoh yang bernama June menangis semasa berkawad. Setelah itu, kami berehat sebentar kerana cuaca tidak mengizinkan. Hujan turun dengan lebatnya pada pagi itu.
Disebelah petang pula berlangsung majlis penyampaian sijil dan hadiah. Penyampaian sijil dan hadiah ini berlangsung kira-kira dua jam lebih. Di akhir ceramah itu, kem komanden telah memilih 20 orang ahli kadet yang lasak ke peringkat seterusnya. Sepuluh lelaki dan sepuluh perempuan. Majoritinya mereka daripada tingkatan empat. Diantara 20 orang itu, 4 ahli kadet SMK Pusa iaitu Mohd. Tamizi, Dayang Juliza, Assaari dan Falinawati telah terpilih. Selepas tamat kami mengambil gambar untuk dijadikan kenangan. Sesudah itu kami boleh balik ke tempat masing-masing. Malangnya sekolah kami terpaksa balik awal dan terpaksa bergegas untuk mengemas barang. Ini kerana pemandu trak polis itu hendak cepat balik kerana ada urusan lain. Semua barang sudah dimasukkan ke dalam trak kecuali ahli-ahlinya lagi. Di hari yang terakhir ini, saya hanya sempat sampaikan salam saya pada Billy, Linggir dan Nyawai. Yang lain-lainnya saya tidak sempat untuk minta maaf jikalau ada terlanjur kata, terkasar bahasa sepanjang perkhemahan itu.
Diharapkan agar anda semua turut merasai pengalaman saya sepanjang perkhemahan itu. Semoga kita berjumpa lagi.

No comments: