JANGAN Klik sini:

Thursday, July 26, 2007

NATIONAL SCIENCE CHALLENGE 2007 “The Prime Minister’s Challenge Trophy”

Oleh: Lim Hua Choo (5A)

BETONG 7 Mei - Kuiz sains atau ‘National Science Challenge 2007’ telah berlangsung di PKG Betong.
Kuiz ini yang dianjurkan oleh Akademi Sains Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia telah dijalankan serentak di seluruh Malaysia untuk mencari pemenang yang akan menyertainya ke pusingan seterusnya. Kuiz ini mempunyai 3 peringkat iaitu peringkat Bahagian, Negeri dan Kebangsaan. Pada peringkat awal, para peserta akan diuji secara bertulis dimana mereka dikehendaki untuk menjalani ujian yang merangkumi subjek Matematik Tambahan, Biologi, Kimia dan Fizik. Kuiz bertulis ini akan disoal dalam Bahasa Inggeris dan perlu dijawab dalam masa sejam.
Sekolah kita telah menghantar Awg Abd Rahman b. Awg Abd Drazak, Lim Hua Choo dan Norlia Binti Isha. Kuiz ini sebenarnya sudah tiga kali ditunda atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Manakala hanya 3 buah sekolah sahaja yang menghantar peserta iaitu SMK (BM) Saratok, SMK Agama Sri Aman, Saratok dan SMK Pusa.
Hanya sekolah yang mendapat markah tertinggi akan layak ke pusingan seterusnya sekali gus mewakili negeri masing-masing ke peringkat kebangsaan.

No comments: